10/09/2019

העמותה מארחת את פרופ' יריב יוגב

פרופ׳ יריב יוגב הינו מנהל בית החולים ליולדות ונשים ליס בבית החולים איכילוב, לאחר ששימש כרופא בכיר במחלקה להיריון בסיכון גבוה בבי"ח בילינסון ולאחר מכן כמנהל חדרי הלידה, מיון יולדות ומחלקות היולדות. בנוסף משמש פרופ' יוגב כפרופ' מן המניין בפקולטה לרפואה בתל אביב. את לימודי הרפואה רכש פרופ' יוגב בטכניון, התמחה במיילדות וגניקולוגיה בבית החולים בלינסון והשלים התמחות-על מחקרית וקלינית ברפואת אם עובר בביה"ח St. Luke’s Roosevelt Hospital ואוניברסיטת קולומביה בניו -יורק, ארה"ב. פרופ' יוגב עסק במהלך כל שנות עבודתו בהיריונות עם CMV כרופא מלווה, כמומחה להיריונות בסיכון גבוה וכמנהל חדרי הלידה, עובדה שהקנתה לו ניסיון ייחודי ורחב יריעה. את ניסיונו הרב בהיריונות CMV הביא עימו פרופ' יוגב לבית החולים לנשים ליס בבית החולים איכילוב, שם הקים את מרפאת ה – CMV הייעודית, המספקת מעטפת אבחנתית וטיפולית לאישה הרה שקיים לגביה חשד להדבקה בCMV במהלך ההיריון.

הסיכון לאובדן היריון מדיקור מי שפיר עומד על 1 ל 800 עד 1 ל 1000 ולכן מדובר על סיכוי של למעלה מ99.9% שלא יתרחש אובדן היריון כתוצאה מהדיקור. החשיבות הגדולה של הדיקור הינה בתוצאה השלילית המתקבלת המאפשרת למעשה לשלול הדבקה עוברית ב CMV. במידה ועדין בוחרת שלא לבצע דיקור יש להתייחס להיריון כאילו העובר נדבק ב CMV ולכן מומלץ מעקב סונוגרפי הדוק לאיתור סימני פגיעה בעובר

יש הגיון בהערכה נוספת גם לאחר שבוע 34 מאחר וייתכנו שינויים גם מאוחרים. אציין כי ברב המכריע של המקרים כאשר בשבוע 34 ההערכה הסונוגרפית תקינה, הסיכוי לממצאים בהמשך נמוכים ביותר אך יש מקום להשלמת הבירור גם מאוחר יותר.

מרפאות הCMV בבתי החולים, הינן מרפאות מקצועיות מולטידיסיפלינריות (רב מומחים), ומאפשרות ייעוץ הכולל מעקב אולטראסאונד, מעקב היריון מומחה לסיכון גבוה ובמידת הצורך זיהומולוג ילדים. לא בכל קופות החולים קיים שירות דומה ומכאן שההמלצה היא להיות מטופלת במרפאה המתאימה לכך.

זאת שאלה מאוד חשובה. רצוי להימנע מלאכול באותם כלי אוכל יחד עם התינוק בבית. לשטוף היטב ידיים לאחר החלפת חיתולים ומגע עם הצרכים. להימנע מלהכניס לפה את המוצץ של הילד ובמידה ויש סימני חום, נזלת או זיהום במערכת הנשימה של התינוק, להימנע מלנשק את התינוק פה לפה.

שיעור הפגיעה מהדבקה שניונית קטן מאחוז, עדיין במקרה בודד מדובר בפגיעה של 100%. מספר הנשים שיצטרכו לעבור מעקב מדוקדק במקרה של הדבקה שניונית, כדי לאתר עובר יחיד שנפגע, הוא גדול. לא ניתן להסתמך על דיקור מי שפיר או סרולוגיה ולכן המעקב מבוסס סונר בלבד. גם במקרים של הדבקה שניונית וסונר תקין תתכן בשיעור נמוך פגיעה, בעיקר הפרעת שמיעה.

בכמעט כל בית חולים עושים בדיקה לשתן ל CMV ויש מקום להמליץ על בדיקת שתן לעובר גם בנוכחות CMV שלילי במי השפיר. אין מקום או המלצה לבצע סקירה מכוונת בשבוע 32 במקרים בהם הדיקור בוצע בזמן הנכון והיה שלילי.

תזמון ביצוע המי שפיר המתבמע בדרך כלל כששה שבועות לאחר זמן ההדבקה המשוער ולאחר שבוע 22, משקף אבחנת זיהום עוברי בCMV במהלך הטרימסטר הראשון. אציין כי רוב הנשים הנדבקות בCMV נדבקות במהלך הטרימסטר הראשון. ושיעור ההדבקה העוברית אמנם נמוך יותר יחסית לשלבים מתקדמים יותר בהיריון אך פוטנציאל הנזק והפגיעה המוחית גדולים יותר. במקרים של הדבקה מאוחרת יותר שיעור ההדבקה העוברית אמנם גבוה יותר אך שיעור הפגיעה העוברית נמוך בהרבה.

שיעור הפגיעה העוברית במקרים של הדבקה מוכחת המביא להפסקת היריון כתוצאה מממצאים חיוביים בבדיקת הסונר או בדיקת MRI לא עולה על 10% מכלל העוברים שנדבקו.

 שיעור המעבר לעובר בשבוע 29 גבוה יותר מאשר בתחילת ההיריון אך שיעור הפגיעה העוברית נמוך יותר

פגיעות השמיעה הינן פגיעות עצביות ולא בהכרח מתבטאות בהפרעה אנטומית אותה ניתן לראות בבדיקות ההדמייה. יחד עם זאת, רוב הפרעות השמיעה לא יהיו אך ורק מבודדות ללא כל פגיעה אנטומית, אלה משולבות. במקרים מסויימים תתכנה פגיעות שמיעה מבודדות. אציין כי כיום לאור בשיפור בבדיקות האולטראסאונד ובדיקות לכלי דם "זוהרים" – LSV, הן בהיריון והן לאחר הלידה, פחת באופן משמעותי שיעור פגיעות השמיעה וזאת לאור התאמת טיפול מיד לאחר הלידה במקרים אילו.

אינני יודע מי הרופא שביצע את הסקירה (אנא המנעי מהזכרת שמו בפורום ציבורי) ולכן אמנע מהמלצה פרסונלית כזו או אחרת, אך אציין כי קיימת חשיבות שמבצע הבדיקה יהיה מיומן בה.

יש מקום לבצע זאת מאחר ובמידה ובסקירה ימצאו מומים משמעותיים היכולים להצביע על זיהום ב CMV או שאינם קשורים ל CMV תתכן הפסקת היריון מוקדמת יותר. גם בנוכחות סקירה תקינה בשבוע זה, אין הדבר שולל הדבקה עוברית ואינו מייתר את דיקור מי השפיר.

יתרונות ההנקה במקרים של פגות הם גבוהים ובנשים עם הדבקה ישנה אין מניעה להנקה. הדבר נכון גם לא בפגות.

בנוכחות בדיקות סונר תקינות ודיקור מי שפיר שלילי ל CMV הערך של ביצוע בדיקת MRI מוטל בספק. יתר על כן, ייתכנו ממצאים לא ספציפיים שלא בהכרח קשורים לCMV היכולים רק להגביר את אי הוודאות. לשיקולך המלא אם לבצע את הבדיקה

במידה ובהיריון הנוכחי צוואר הרחם אינו מקוצר אין כל מניעה מביצוע מי שפיר ללא כל קשר לפורום זה יש מקום לטיפול בפרוגסטרון בהיריון הנוכחי.

כאב הגרון כרגע אינו משוייך בוודאות לCMV ורצוי להיבדק על ידי רופא המשפחה. ללא קשר, במספר עבודות מחקר מצאו קשר בין מחלה אימהית סוערת (חום גבוהה, בלוטות לימפה נפוחות וכו') ובין שיעור גבוה יותר של הדבקה עוברית. כנראה על רקע עומס נגיפי גבוה יותר במהלך הזיהום.

הסיכוי לפגיעה עוברית לאור דיקור מי שפיר שלילי ל CMV הינו זניח, אין המלצה רשמית או צורך ברור בביצוע סקירה מכוונת לCMV בשבוע 32 ככלל וללא קשר ל CMV סקירת מח בשבוע 32 עד שבוע 34 תמיד מומלצת

דילוג לתוכן